Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Contact Form

Dark mode Logo

Dark mode Logo

Default Image

timeago

Related Posts

×
ticker[recent/5]
Info Bahan Masakan

Jenis-jenis Ragi atau Yis (Yeast)



Apakah perbezaan Ragi, Yis (Yeast) atau "Ibu Roti"
Sama,, dengan sebutan yang berbeza.  Fungsinya sebagai agen penaik atau fermentasi (penapai), penggunaannya tidak terhad dalam membuat roti, donat atau pau sahaja tetapi digunakan juga dalam membuat  kuih muih seperti apam, dadar, tapai dan juga arak.

Ragi adalah micro-organisme, yang aktif dengan adanya gula dan air tetapi boleh mati jika di dalam suhu yang ekstrim seperti sangat panas atau sejuk.  Kebanyakkan resipi-resipi dari negara beriklim sejuk, ragi di aktifkan dengan menggunakan air suam tetapi bagi cuaca di negara kita menggunakan air biasa tidak menjadi masalah untuk ragi menjadi aktif.

Jangan mencampurkan garam dan ragi bersama, garam akan membantut keaktifan dan mematikan ragi, garam di masukkan setelah ragi di adun dengan bahan-bahan lain, begitu juga dengan mentega yang bergaram.

Untuk mengetahuai ragi masih berfungsi atau tidak, lakukan ujian dengan memasukkan sedikit ragi ke dalam air suam, jika ia tidak berbuih selama 5 minit kemudian, boleh di katakan ragi  itu telah mati dan tidak boleh digunakan lagi. 

Jenis-jenis Ragi
Umumnya ada 2 jenis ragi di pasaran iaitu ragi kering (instant yeast) dan ragi basah (compressed yeast).

www.abmauri.com.my
Fermipan
fermipan

1.  Ragi Kering / Yis Segera (Instant Yeast)
Ragi kering ada 2 jenis, satu berbentuk butiran(granules) dan satu lagi dalam bentuk serbuk(powder).  Ragi berbentuk butiran biasanya di larutkan dulu dengan air suam dan gula sehingga berlakunya proses fermentasi sebelum di gaul bersama tepung.  Manakala yis bebentuk serbuk boleh dicampur terus ke dalam tepung bersama bahan-bahan lain.   Perhatikan cara membancuh doh dalam resipi menjadi berbeza kerana cara penggunaannya. 

Jangka Hayat :  Tahan lama (tiada tempoh tertentu) 
tetapi tidak boleh di gunakan lagi jika ia tidak aktif (mati)"  dan tidak dapat mengembangkan doh. 

Jenama di pasaran Malaysia :  Mauri-pan, Saf-instant (Levure Seche), Fermipan
Cara Penyimpanan :  Di tempat dingin seperti dalam kabinet, pastikan bungkusan yang telah di buka di tutup dengan baik.

2.  Ragi Basah (Compresed Yeast)
Ragi basah biasanya di pack seperti mentega, tidak begitu popular kerana hayatnya yang pendek dan mudah rosak dalam cuaca seperti di Malaysia tetapi sering di gunakan di negara yang bercuaca sejuk.  Perlu di simpan di dalam peti sejuk, mempunyai bau yang kuat dan tidak menyenangkan. 

Ragi basah perlu di naikkan dahulu sehingga berbuih dengan membancuhnya dengan air atau susu suam dan gula sebelum di campur dengan tepung dan bahan-bahan lain. 

Jenama di pasaran :  Anchor
Cara Penyimpanan :  Simpan di dalam peti sejuk 

3.  Ragi Tempatan / Ragi Tapai

Ragi tapai berbentuk bulat pipih, sering digunakan dalam membuat tapai ubi, nasi atau pulut. Bagaimanapun ragi ini tidak sesuai dalam adunan roti kerana ia lebih kepada penapaian dan bukan untuk proses pengembangan roti.  Ragi ini dibuat dari tepung beras yang dibancuh dengan air kemudian disimpan dalam tempat yang gelap dan dingin selama beberapa hari hingga terjadi proses fermentasi (penapaian). Setelah tumbuh cendawan putih halus, ragi ini akan di jemur semula hingga benar-benar kering.  Ragi ini boleh di dapati di pasar-pasar tempatan.

Jika Puan/Tuan mempunyai cara-cara membuat ragi atau informasi lain bolehlah berkongsi di sini :) Terima Kasih.

Soalan :  Bolehkah saya mengantikan yis dengan mauripan ?
sebenarnya mauripan adalah jenama untuk yis segera(instant yeast).  lain lain brand yis segera, saf-instant, fermipan, Red Star atau Fleishmann's.

Author :  Kakwan

2 Comments

  1. Apakah Asal Usul Roti Beragi

    ReplyDelete
  2. Blh terangkan ini utk kerja kolej saya,saya mencarinya dh google tetapi tidak ada yg sesuai

    ReplyDelete