Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Contact Form

Dark mode Logo

Dark mode Logo

Default Image

timeago

Related Posts

×
ticker[recent/5]
Tatatertib Makan

Cara Menggunakan Pisau, Sudu dan Garpu yang betul / Eating Manner


Bagaimana Menggunakan Pisau, Sudu dan Garpu dengan cara yang betul, (Eating Manner),  Kebanyakkan kita menggunakan cutleri seperti pisau, sudu dan garpu ketika makan kecuali makanan yang tidak memerlukan peralatan dan menggunakan tangan.  Sebenarnya terdapat cara pemegangan yang tertentu semasa kita menggunakan pisau, sudu dan garpu, tetapi cara pemegangan kebanyakan orang adalah kurang betul .. 


Cara Menggunakan Pisau dan Garpu 
Jika makanan yang memerlukan pisau dan garpu, pegang garpu dengan tangan kiri dan pisau pula di tangan kanan untuk memotong dan memegang makanan.  Jika kidal gunakan cara yang berlawanan.  Bagaimana pun tata tertib makan dalam Islam, di mulakan makan dengan tangan kanan.

How to hold a fork
How to hold a knife

Image from Eating Manners

Cara Menggunakan Sudu dan Garpu
Jika menggunakan sudu dan garpu, makan dengan menggunakan sudu di sebelah kanan dan garpu di sebelah kiri.

How to hold a spoonEating with a spoon

1 Comments

  1. Kalau American diorang zig-zag guna garfu & pisau. Potong dua-tiga ketul guna tangan dominant (kanan, usually). Lepas tu tukar tangan biar garfu pegang kanan & makan. Ulang sampai habis. Diaorang tak biasa, potong terus ngap macam European. Also, diaorang tak guna sudu unless makan soup atau dessert. So, kalau bagi sudu & garfu macam dekat Malaysia diorang kekok. Macam-macam kan ragam Manusia.

    ReplyDelete