Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Contact Form

Dark mode Logo

Dark mode Logo

Default Image

timeago

Related Posts

×
ticker[recent/5]
Pasta

Laksam Kelantan


Laksam, sajian pagi "breakfast" yang popular di sebelah Pantai Timur, adunan dari tepung beras ini dikukus nipis di dalam loyang seperti membuat dadar, kemudian digulung .  Kuahnya pula menggunakan santan dan ikan,, apabila menghidang, laksam di potong bulat-bulat, diletakkan kuah, sambal cili untuk mengimbagi rasa lemak santan dengan sedikit rasa pedas dan ulam-ulaman bagi menlengkapkan hidangan.


Sehingga sekarang, laksam masih lagi menjadi pilihan sebagai sarapan pagi selain dari nasi kerabu, nasi berlauk,nasi dagang, nasi himpit, laksa kerana di pantai timur sajian pagi adalah berasaskan nasi atau hasilan beras. 


Cerita panjang pasal laksam ni,, kak wan tadi dah pekena 2 gulung laksam, sekarang huruf Z dah muncul kat depan mata... kejap lagi nak Zzzzzz...... ngantuk kekenyangan makan laksam hee heee...

2 Comments

  1. waaa...sedapnyer..dah lama tak buat laksam.. ni yang rasa macam nak buat nih..lagipun my hubby memang fevret laksam ni..

    ReplyDelete
  2. waaa...sedapnyer..dah lama tak buat laksam.. ni yang rasa macam nak buat nih..lagipun my hubby memang fevret laksam ni..

    ReplyDelete