Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Contact Form

Dark mode Logo

Dark mode Logo

Default Image

timeago

Related Posts

×
ticker[recent/5]
Baking Techniques

Petua Membuat Biskut



Petua Membuat Biskut / Tips membuat biskut

Membuat biskut tidaklah begitu rumit, ikutlah  sukatan dan cara yang betul jika tersalah adun pun masih lagi boleh di perbaiki jika terlebih tepung tambahkan mentega dan jika terlebih mentega pula tambahkan saja tepung mengikut keperluan..

Di sini kak wan nak berkongsi sedikit petua  membuat biskut yang ranggup dan enak ...

1.  Mentega
Guna mentega tulin seperti Tatura Butter, SCS, Anchor dan jenama yang tertulis Pure Butter atau lepa susu seperti Buttercup.  Menggunakan majerin memberi rasa yang masin dan kurang enak, selain itu biskut cepat berbau hamis.

2.  Kekacang
Semua biskut yang menggunakan kekacang seperti almond, hazelnut, kacang tanah mestilah di bakar terlebih dahulu atau di goreng tanpa minyak, cara ini biskut lebih ranggup dan tahan lebih lama.  Bagi kekacang seperti walnut, pecan, pistachio,macadamia tak perlu di bakar kerana kekacang jenis ni agak berminyak apabila di bakar.  Boleh terus di campurkan ke dalam adunan biskut.



3. Mengaul dan Menguli Adunan
Untuk mendapat hasil yang baik biarkan mentega dan telur pada suhu bilik.  Jangan pukul mentega dan gula berlebihan, cukup hingga berkrim sahaja (apabila mentega bertukar warna lebih cerah).  Terlebih pukul menyebabkan adunan menjadi lembut dan biskut mengembang apabila di bakar.

Seeloknya tepung dan bahan-bahan kering di letakkan dalam satu mangkuk besar berasingan.  Apabila siap memukul mentega, masukkan ke dalam bahan-bahan kering tadi dan gaul  ringan menggunakan tangan hingga menjadi doh.

4.  Merehatkan Adunan
Apabila adunan biskut telah siap, simpan dulu di dalam peti sejuk sekurang-kurang 3-4 jam atau semalaman.   Cara ini menjadikan biskut lebih ranggup.  Setelah di keluarkan dari peti sejuk adunan mungkin agak kering sedikit tetapi jangan risau, tambahkan sedikit mentega dan uli semula hingga lembut.

5.  Lain-lain Bahan Meranggupkan biskut
Tepung jagung, tepung kastard, tepung ubi, tepung kentang juga memainkan peranan dalam meranggupkan biskut, jika ingin menambahkan tepung-tepung ini kurangkan sukatan pada tepung gandum.  Serbuk Emplex dan Crisco (lemak sayuran,shortening) juga  berfungsi meranggupkan biskut tetapi jangan guna terlalu banyak, ikut sukatan pada resipi.

6.  Adunan yang menggunakan Bijirin
Bagi adunan yang menggunakan bijirin seperti oats, nestum, cornflakes, wheat,  adunannya  mestilah lembut kerana bijirin ini akan menyerap lelemak dan akan mengeras setelah di rehatkan, menambahkan tepung boleh menjadikan adunan bijirin menjadi keras.

7.  Adunan yang menggunakan Nozzle
Adunan yang menggunakan nozzle mestilah lembut dan senang di picit.  Gunakan piping bag yang tebal dan muncung nozzle yang sesuai untuk menekan adunan keluar.  Hanya adunan yang lembut dan plain, tidak bercampur kekacang, raisins dan bahan lain yang mudah di picit keluar.

8.  Dulang Pembakar
Guna dulang pembakar dengan tepinya yang rendah untuk memudahkan aliran haba dari oven ke atas biskut.

9.  Menguji Biskut
Untuk menguji biskut samada telah masak atau tidak, tolak biskut dengan garpu dan jika boleh bergerak, tidak melekat di dulang pembakar dan tidak pecah bolehlah di angkat, biskut agak lembik apabila baru di keluarkan dari oven tetapi akan mengeras dan ranggup apabila telah sejuk.

10.  Menyimpan Biskut
Biarkan biskut betul-betul telah sejuk, baru di masukkan ke dalam bekas kedap udara, biskut juga boleh di bekukan di tempat freezer dengan membalutnya dengan aluminium foil dan menyimpannya dalam bekas kedap udara.  Apabila hendak di gunakan lembutkan dahulu pada suhu bilik dan bakar semula selama 5-8 minit.

Jangan menyimpan biskut yang berlainan dalam satu bekas kerana biskut akan menyerap antara satu dengan yang lain.  Guna satu jenis untuk satu bekas.  Jika biskut menjadi lembut, bakar semula pada suhu 150C selama 5-8 minit.

11.  Jangka Hayat Biskut
Biskut tanpa pengawit boleh bertahan selama 3 bulan.  Biskut yang menggunakan pengawit seperti Potasium Sorbate dan Sodium Benzoil boleh tahan sehingga setahun.

12.  Penggunaan Pengawet Dalam Resipi
Sukatan pengawet bergantung kepada berat bahan dalam resipi.  Setiap Kg bahan guna hanya 10 miligram pengawet atau secubit saja.  Penggunaan yang tidak betul dan berlebihan boleh memudaratkan kesihatan.  Bagi peniaga atau pengilang, biasanya mereka meletakkan pengawet untuk memastikan produk lebih tahan lama.  Sekiranya produk tersebut di jual dalam tempoh kurang dari jangka hayat biskut atau untuk kegunaan sendiri, tidak perlulah di masukkan bahan pengawet.  Pengawet di masukkan sekirannya kuantiti produk yang dihasilkan banyak dan di jual melebihi tempoh jangka hayat.

Sebagai alternative, anda boleh menggunakan oxygen absorber dan anti mold sticker (anti kulat) yang boleh di dapati di kedai bekalan bakery.  Oxygen absorber biasa di jual dalam bentuk pack kecil dan anti mold dalam bentuk sticker atau kepingan.  Ia akan di letak dalam bungkusan atau container yang mengandungi bahan mentah atau produk yang telah siap.

Oxygen absorbers
Oxygen Absorber
Anti-Mold Chip / Sticker / Strip

(^_^)

5 Comments

  1. very nice blog - very informative and inspiring. request to add your beautiful blog to mine

    ReplyDelete
  2. nice bloggggg love itttt.....ilmu yg sangat berguna....

    ReplyDelete
  3. thanks a lot to owner of this blog give full of information

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas tip yg amat berguna pada yg baru nak berjinak membuat biskut.May Allah bless u alwiz

    ReplyDelete
  5. very nice blog - very informative and inspiring. request to add your beautiful blog to mine

    ReplyDelete