Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Contact Form

Dark mode Logo

Dark mode Logo

Default Image

timeago

Related Posts

×
ticker[recent/5]
Baking Techniques

Tart dan Pai / Apakah Perbezaannya ?

 Image from Google

Tart dan Pai mungkin kelihatan sama ,,,  Kedua-duanya menggunakan kulit pastri dari tepung, lemak (mentega, marjerin,minyak sayuran) dan cecair (telur, susu dan air) yang kemudian di isi dengan inti di tengahnya.

Tart mempunyai kulit (shell) pada bahagian bawahnya iaitu dasar kulit yang menjadi acuan tetapi tidak di tutupi pada bahagian atasnya.  Seringkali di isi dengan inti yang manis seperti krim, kastard, coklat, cheese, frangipane dan kekacang bermadu.

Kaedah Menguli penting untuk mendapat kulit tart / pai yang ranggup.  Pastri tart / pai tidak boleh di uli terlalu lama kerana haba dari tangan akan mempengaruhi tekstur kulit tart / pai.

1.  Ayak tepung dan garam terlebih dahulu.
2.  Gunakan mentega sejuk yang di potong kecil-kecil.  Jangan gunakan mentega yang terlalu lembut atau berminyak.
3. Semasa mengaul mentega dan tepung, gunakan kaedah hujung jari jemari sehingga menjadi seperti serbuk roti.
4.  Semasa memasukkan bahan cecair iaitu telur  atau air, seeloknya kacau dengan garpu sehingga sebati baru di uli dengan tangan perlahan-lahan tetapi tidak terlalu lama.
5.  Doh pastri perlu di rehatkan dahulu (proses merehatkan gluten di dalam tepung).  Bungkus dengan plastik dan simpan di dalam peti sejuk selama 20 minit sebelum di gunakan. Doh pastri yang tidak di rehatkan akan menyebabkan ia mengecut apabila di canai.
6.  Tabur tepung di atas papan pencanai ketika mencanai doh pastri.  Alas dan canai menggunakan dua keping plastik.  Jangan canai terlalu tebal kerana pastri sukar masak.

Manakala Pai pula menggunakan dua lapisan pastri satu sebagai dasar kulit dan satu lagi sebagai penutup pada bahagian atas pai.   Bagi pastri penutup bahagian atas pai selalunya di susun secara melintang dan bersilang, dan kebanyakan intinya lebih savuri, berempah dan pedas seperti pai ayam, daging,cendawan, telur, ikan atau buah-buahan seperti epal, labu dan seumpamanya.   Bagaimanapun sesetengah pai  menggunakan permukaan repih (crumble) di atasnya.

Untuk mendapat kulit pai atau tart yang rapuh, gunakan kaedah membakar bake blind iaitu membakar kulit tart / pai separa masak lebih kurang 15 minit sebelum di masukkan intinya.  Permukaan pai / tart perlu di cucuk dengan garpu / lidi, kemudian lapik dengan kertas alminium dan letakkan kekacang di tengahnya sebagai pemberat.  Cara ini untuk mengelakkan kulit pai dari mengelembung apabila di bakar.  Keluarkan dari ketuhar dan ketepikan pemberatnya (boleh di simpan untuk kegunaan lain).   Letak inti atau isian yang banyak di dalam kulit pai supaya nampak cantik dan mengelakkan pai mengecut apabila di bakar.  Untuk lapisan penutup pai , sapu dengan kuning telur kemudian cucuk dengan garpu atau pisau tajam untuk membolehkan stim keluar.  Kemudian bakar semula hingga masak atau keperangan.

1 Comments