728x90 AdSpace

  • Latest News

    Friday, July 16, 2010

    Mengenai Coklat Masakan

    Ramai yang mengemari coklat kerana rasanya yang enak... Banyak juga resipi di resepi citarasawan yang menggunakan coklat dalam adunan kek, biskut, pencuci mulut dan sebagainya. Coklat yang biasa di gunakan adalah coklat masakan hitam dan putih.



    Antara biskut bersalut coklat yang menjadi pujaaan.. hati ku hee hee..

    Coklat di kategori dalam tiga jenis iaitu coklat gelap, coklat putih dan coklat susu. Kebanyakkan coklat ini boleh di dapati di pasaran tempatan terutama di kedai menjual bahan bakeri, pasaraya atau terus dari kilang memproses koko.



    1.  Coklat Gelap (Dark Chocolate)
    Mempunyai kandungan biji koko yang paling tinggi, paling rendah 70% kandungan koko, kurang gula dan lemak sayur. Coklat gelap agak pekat, perlu di masukkan mentega koko (cocoa butter) untuk mencairkannya. Menggunakan majerin, minyak atau mentega tidak di galakan kerana mempengaruhi rasa dan bau coklat, penambahan yang berlebihan juga boleh merosakkan coklat. 

    2. Coklat Putih (White Chocolate)
    Coklat putih secara teknikal bukanlah coklat yang sebenarnya, ia adalah  hasil sampingan (sisa ) mentega koko yang di tambah gula, susu dan vanila atau lain-lain perisa. Coklat putih adalah dari mentega koko, jadi tidak perlu lagi di masukkan cocoa butter ketika mencairkannya. 

    3. Coklat Susu (Milk Chocolate)
    Coklat Bersusu adalah campuran koko, susu dan gula. Coklat jenis ini sangat di gemari kerana rasanya yang enak. 


    Kaedah Mencairkan Coklat 

    1. Menggunakan ketuhar (oven) 
    Semasa menggunakan kaedah ini, pastikan suhu tidak terlalu tinggi kerana ia akan menyebabkan coklat menjadi hangus. 

    2. Menggunakan Double Boiler
    Double Boiler adalah kaedah mencairkan coklat secara di stim/wapkan, di mana periuk yang berisi coklat yang telah di potong kecil-kecil di letakkan ke atas periuk yang berisi air mendidih (sebagaimana kaedah mengukus).  Cara ini lazim di gunakan kerana lebih cepat dan selamat iaitu antara 10 - 15 minit. Bagaimanapun pastikan wap air panas tidak terpercik masuk ke dalam coklat kerana ini akan menyebabkan tekstur coklat menjadi berketul-ketul.

    Sewaktu mencairkan coklat, biarkan coklat mencair di bahagian bawah nya , tutup api, angkat dan kacau walaupun masih lagi berketul ia akan cair sepenuhnya apabila di kacau.  Membiarkannya  lama di atas api akan menyebabkan coklat rosak (kelihatan berminyak dan tidak melekat di tepi periuk)

    3. Menggunakan Microwave Oven 
    Kaedah ini menggunakan suhu pemanasan yang sederhana antara 1-4 minit. Pencairan di lakukan hingga terbentuk permukaan berkilat pada permukaan coklat. Cairkan selama 1 minit pertama, kacau dan jika belum cair sepenuhnya tambahkan 1-2 minit lagi. Keluarkan dari microwave dan kacau hingga coklat cair sepenuhnya. Jangan sesekali menggunakan bekas dari besi ketika mencairkan coklat kerana ia menyebabkan lintasan letrik sebaliknya gunakan bekas plastik (microwave save) atau bekas kaca tahan haba. 


    Kaedah Menyimpan Coklat 
    Simpan di tempat yang dingin dan kering seperti di dalam kabinet. Balutkan lebihan coklat masakan dengan aluminium foil dan bungkus dengan plastik wrap sebelum di masukkan ke dalam bekas plastik kedap udara. Tidak perlu menyimpannya di dalam peti sejuk. Boleh tahan selama setahun jika di simpan dengan cara yang betul.



    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    16 comments:

    1. Salam kak wan...
      Trima kasih kerana info ni.... saya pun masih perlu banyak belajar.... sekurang2 nya info yang berguna ni dapat membantu kami dalam bidang masakan ni.

      ReplyDelete
    2. salam kak wan nk tye..akak slalu coklat brand ape ek utk hias biskut?sya kalo hias biskut gune coklat sure coklat tu jdi lmbt kering..kalo wat lorek2 sure kalo kering lorekan coklat tu akan tertanggal dr biskut tu..akak bole kasik cadangan x?tq

      ReplyDelete
    3. Kasyha@ Brand coklat yg kakwan pakai adalah cocomas

      ReplyDelete
    4. Kasya@ ... kalau guna jenama colatta mmg sedap tp lambat kering

      ReplyDelete
    5. oooo,,,ok nti sya try crik kt kdai bakery brand tu..tq ye kak wan =)

      ReplyDelete
    6. salam kak wan, brand kc candy ok tak?

      ReplyDelete
    7. Anonymous@KC candy x penah tgok atau cuba, tapi klu ia coklat compound boleh di gunakan baca arahan di bungkusan jika ia coklat utk makan x sesuai digunakan tuk topping

      ReplyDelete
    8. suka sngt tengok kak wan punya blog!!!
      bnyk bende yg saya dpt...resepi apa tah lg...bersepah2...^___^

      thx kak wan for sharing...

      ReplyDelete
    9. salam..kak wan...saya nak tnya ape beza ctopping dan choc ganache...sorry saya budak bru blja...he..he

      ReplyDelete
    10. Ir Iera, choc topping bermaksud lapisan choc di atas kek, biskut, waffle, aiscream dsbnya. utk kek biasanya choc ganache samada choc dicampur susu, cream atau choc sahaja bila dicurah ke atas kek dipanggil topping (Top atau Atas)"... selain topping choc lain2 juga dipanggil topping termasuk sos, sirap, madu dsbnya sebgai pelengkap bhgian atas ...

      ReplyDelete
    11. Salam,kak wan lau nk topping kek ngn coklat,msa msak coklat tu kna tmbah pape x? cthnya nk topping moist choc cake..

      ReplyDelete
    12. Ayu@utk topping moist choc cake biasa guna choc ganache (campuran coklat masakan dn double cream) sila rujuk kat continental cake yg mgunakan ganache sbgai topping...

      ReplyDelete
    13. salam kak wan...
      saya nk tny psl coklat bar yg ditulis di bungkusannya bittersweet choc candy. ni jenis apa kak wan? sy beli ni di kedai bakeri dan gunakan utk buat topping kek coklat. sy tmbh uht whip cream jenama green fields dan majerin. blh ke kak wan? sy nk buat topping ganache yg mcm2 org lain buat tu, betul ke brg yg sy guna ni?

      ReplyDelete
    14. Bittersweet merujuk kpd rasa (pahit manis), jnis coklat bar yg puan beli juga 'cooking choc' bleh guna utk topping atau filing.. ikut cara membuat ganance yg biasa .. slmt mencuba..

      ReplyDelete
    15. suka sngt tengok kak wan punya blog!!!
      bnyk bende yg saya dpt...resepi apa tah lg...bersepah2...^___^

      thx kak wan for sharing...

      ReplyDelete

    ---------------------
    Komen ↓

    Item Reviewed: Mengenai Coklat Masakan Rating: 5 Reviewed By: Kakwan (K1) - citarasawan
    Scroll to Top